Prohledat tento blog

úterý 5. července 2016

Jak jsem ho ztratil a zase našel


   Celá historka začala předloni na podzim. Ráno už na horách mrzlo, byla mlha a tak bylo možné fotit takové ty romantické zamlžené záběry, co se každému líbí. Takže jsem ráno vyrazil z chalupy směrem na městečko Zlaté Hory, kdysi zvané Zuckmantel.  Kupodivu to nemá nic společného s kabátem na vlak, Zug Mantel, i když vlak tam kdysi dojížděl - jenom se to muselo brát přes Polsko, na naší straně je moc kopců, přes které by se vlak nedostal a k jejich provrtání chybí "společenská objednávka" jak se říká. Zkrátka pro těch pár tisíc obyvatel a chalupářů musí stačit autobus nebo vlastní auto.  A Poláci požadovali, abychom jejich rozbitou trať z dob první republiky na vlastní náklady opravili - a pak ponechali Polsku. Ani se moc nedivím, že na to Česko nepřistoupilo. 

   Takže se vlakem jezdí do Zlatých Hor oklikou, z Ostravy je to 113 km, jede se čtyři a půl hodiny za 160.- korun. Autobusem to trvá polovinu času a stojí 54.- Kč, takže volba je jasná - motoběžka. Za tři hodiny jízdy a litr benzinu se dostanu na kopec nad Zuckmantlem a za dalších patnáct minut bych sjel bez motoru až do města. Ale já raději zůstávám na kopci, je tam hezky a znám to tam - už přes šedesát let.



   Jenže jsem nešel až do Zlatých hor, ale jen k lesnímu kostelu Maria Hilf. Ten taky pamatuji z doby, kdy tam stál a fungoval, byl jsem tam se svojí babčou na pouti. No co chcete, zbožná Polka. To mi bylo, myslím, šest let. Pak komunisté kostel zavřeli, nechali zchátrat a posléze zbourali. Dost tristní historie.
Po "sametce" se bývalí občané okolních vesnic, většinou vysídlení  sudetští Němci, dohodli a spolu s Poláky se složili na jeho obnovu. I olomoucký biskup cosi přidal. Tedy postavili kostel i faru zcela znova, z kostela zbyla jen báň, která po odstřelu odlétla do lesa. 

  Vyfotil jsem pod kostelem schody od kouzelné posvátné studánky - věřím tomu, že je kouzelná - na každém schodu rostou houbičky jak v pohádce. Mezitím se trochu zvedla mlha, ale pak se zase spustila a začalo drobně pršet. Nechtělo se mi zpátky po silnici ani stezkou podle ní, protože i v létě bývá plná hlubokých kaluží a bahna, tak jsem vystoupal kousek nahoru s tím, že přejdu po vrstevnici až nad vesnici a pak se spustím dolů nějakou známou lesní cestou.  

   Jak jsem tak šel podél svahu, zjistil jsem, že s lesní cestou, po které jsem šel, je něco divného. Byla dost široká, povrch zbavený balvanů, které byly pečlivě odvaleny na kraj. Nebyla to obvyklá lesní cesta. Sice tu a tam uprostřed zakořenil strom nebo se shora svalil ze skal balvan, ale cesta jako taková držela. Po půlhodině jsem došel k velkému sesuvu kamenů pod Hornickými skalami - ale i tyto balvany byly uklizeny a byla tam z nich postavená opěrná zídka. A o kousek dále jsem pod jinou skálou narazil na kamenný můstek. Bylo mi jasné, že to musí být stará hornická cesta, která vedla od štoly Sarkander* k vesnici, kde se tenkrát kovy zpracovávaly a protože vozy naložené rudou byly těžké, byla třeba pořádná pevná a rovná cesta. 

  Jenže počasí a světlo byly mizerné a tak jsem pořídil jen mizerné fotky. Ale říkal jsem si, že se na to místo na jaře příští rok vrátím tuhle a zvláštní lesní cestu vyfotím pořádně. Protože po necelých sto metrech jsem narazil na lesní cestu, po které chodívám už přes půl století, nedělal jsem si starost s tím, že bych to místo nenašel. Ale opak byl pravdou. Loni jsem strávil asi osm dnů hledáním toho místa. Už jsem byl přesvědčený, že jsem tehdy v lese asi na chvíli usnul a ten můstek se mi zdál. 

   Ale fotky z aparátu hovořily jasně - ta stavba existuje. Na území asi tak čtyři a půl kilometru krát jeden a půl, které mám od dětství prochozené křížem krážem a kde jsem nikdy nepotřeboval mapu jsem nic nenašel. Připadal jsem si jako dokonalý pitomec. 

   Letos jsem si na jaře koupil z druhé ruky GPS, abych přesně věděl, kudy jsem už prošel a kudy ne. Ten terén je totiž hodně svažitý, často kolem pětačtyřiceti stupňů, plný skal a skalek, balvanů porostlých mechem a vyvrácených stromů a pohyb mimo lesní cesty je hodně těžký. Mech klouže po kořenech stromů, které vedou na povrchu - do hloubky je nepustí skalnaté podloží a často tam jde o zlom krk nebo aspoň nohu. To už pro staříky jako jsem já moc není. Dojel jsem a hned další den jsem zapnul "stroj" a začal pročesávat zmíněný svah. Už jsem si vůbec nebyl jistý, kde ten můstek je - dokonce ani přibližně. Vždyť tam, kde měl být, jsem ho loni prostě nenašel. Po několika dnech byl pohled na displej GSM lokátoru podobný pohledu na prošívanou deku. Svah hustě prokřižovaný - a můstek nikde. Předposlední den, než jsem se musel vrátit do města, jsem se rozhodl, že se spustím severně od Hornických skal dolů svahem. Málem jsem si rozbil hubu - den předtím pršelo a kořeny i balvany klouzaly jak namazané. Asi tři čtvrtě hodiny jsem opatrně sestupoval dolů, přidržoval se chabě zakořeněných stromků a dával si pozor, abych neujel, nebo když už, tak aspoň ne moc daleko. 

   Nakonec jsem dorazil na lesní cestu - a ejhle, ona byla krásně rovná, balvany po okrajích - a moje naděje rychle stoupaly. Raději jsem zastavil u několika čerstvě poražených stromů a posvačil. Abych nebyl zklamán. Pak jsem se vydal na jih a za takových sto padesát metrů jsem už byl na místě. Můstek pod skalou! Měl jsem takovou radost, že jsem vydoloval z chlebníku mobil, zapnul ho a hned podal své ženě hlášení. S podivem jsem se díval dolů, po svahu a viděl spodní cestu s jinou skálou v lese, kde jsem den předtím odpočíval a svačil. Odtamtud jsem ale můstek neviděl. 
No a pak jsem se vydal dalších pár desítek metrů dál - a byl jsem na mé obvyklé, známé cestě. Vzpomněl jsem si, že jsem bod nezaznamenal do mapy a asi po dvou minutách se chtěl vrátit a napravit to - a nenašel jsem odbočku!!  V GPS byla naštěstí celá moje trasa zaznamenaná, tak jsem koukal, koukal - ale já u té odbočky přece stojím! Byl tam přece takový velký shnilý pařez, ten se nedá minout... 


  Jasně, byl tam, schovaný za dvěma malými smrčky a z cesty nebyl vidět. Když jsem si pak po obědě (byly špagety s pikantními kuřecími kousky - na oslavu nalezence) prohlížel, jak jsem bloudil, zjistil jsem, že jsem kolem té odbočky už několikrát prošel, na ten můstek se koukal shora i zdola asi ze sto padesáti metrů a to několikrát a ničeho jsem si nevšiml. 

   Takže jsem se zaradoval, že zmizení můstku není následkem činnosti onoho německého doktora, jehož jméno zní "Alzheimer" v mé hlavě, ale speciální morfologií terénu. Téměř námět na SF povídku. Nebo horor. Ale fotky pořád nejsou dobré. Budu tam muset zajít ještě jednou v létě a jednou na podzim. Ale GPS lokátor Garmin budu mít v kapse. Pro jistotu. Protože ten můstek tam třeba není vždycky. Jednou je a jednou je někde jinde. Prostě časoprostor se nějak zkřiví a zvenku není část lesa s můstkem vidět.  





   Ale chytrý Garmin by mi měl pomoci. Měří a nepodléhá pocitům. Doufám!


*/ Která je to štola jsem zjistil na mapě. A když jsem do mapy vložil souřadnice, našel jsem tam i  ten můstek. Je vidět. Na té mapě jsem ho s přestávkami hledal v zimě několikrát.  Marně... 

20 komentářů:

  1. Svým způsobem nádherný příběh. Myslím, že jen ten, kdo někdy zkoušel najít něco někde v zarostlém a navíc hornatém a mokrém lese ví, jak je to vlastně neskutečně obtížné i když to místo dobře znáte. Jenže, to že ho dobře znáte si vlastně jen myslíte a skutečnost je trochu jiná. Navíc když se ten prostor mění v čase a zarůstá to kdečím, rychle a všelijak, zkuste se v tom pak vyznat. Tam kam lidé běžně nechodí to při dostatku vlhkosti za chvíli nepoznáte, jak to zaroste k neprojití a nepoznání. Kolikrát to není ani trochu snadné ani když máte k dispozici všechny ty moderní vymoženosti, jako jsou přesné GPS-ky a haldy satelitů, které nám frčí nad hlavami a umožňují nám znát naši polohu s metrovou přesností, což by pro běžné potřeby mělo víc než stačit. Kolikrát ta místa zarostou tak, že se tam doslova bez prosekání se nedá vůbec dostat. Zkoušel jsem projít si některá místa svého mládí a dopadlo to všelijak, něco bylo dětsky snadné, u spousty jiných si nejsem jist, zda jsem našel co jsem hledal, ale aspoň se to do nějaké míry podobá tomu, cosi pamatuji a další část jsem nejspíš vůbec nenašel, rozhodně jsem si nebyl hledíc na tu krajinu a místa v ní ani trochu jistý, zda je tu vůbec možnost, že by to bylo ono...

    OdpovědětVymazat
  2. (Kocoure, dík za útulnu. Ten chlap je k sežrání. Jedenapůlmilionu ženských to pochopilo. Všichni se musíte pořád učit, myslím ted na muže, abyste věděli, co a jak. Že jo!)

    Jinak ty tvoje fotky,cos teď dal sem, jsou výjimečně krásný. Asi jako ten zpěv, možná i víc! Ta první podzimní nahoře se mi líbí nejvíc. Hodila by se báječně k jedné mojí povídce, kde metry dřeva v letním lese hrají velkou roli.Jenže ji nemůžu najít, a kdybych i našla, uveřejnit by nešla, byla příliš odvážná. Tak snad jen pustit fantazii na špacír.....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ...se nediv Astro,
      že mám ten kus kraje skoro za svoji domovinu. To se pak fotí samo. Strávil jsem tam nejméně 100 měsíců života. Krásné měsíce.

      K "lamači ženských srdcí": Možná se rozpomenu na milostné úspěchy jednoho herce, Karla V. Taky byl plešatý, pravda pro něj nebyla zákonem - ale ženské šílely. A něco o něm napíšu - i když mi to psaní asi moc nejde - na historku o mostku zatím reagoval jenom Drak. A ten už ji vlastně znal z mailu.

      Vymazat
    2. Jsou lidi, kocoure, a já jsem mezi nimi, kteří si vyrábějí fotky v hlavě. Asi to vždycky souvisí s něčím mezi nebem a zemí a ještě k tomu celý vesmír. Přijde okamžik, že někde jdeš a najednou cvak, blesk a je to tam. Potom mi kdykoliv stačí jen vzpomenout a jdu si po cestičce k lesu v parném dopoledni, vidím zeď pokrytou rudým psím vínem, strom, obtočený břečťanem, skupinku hříbečků v mechu, nebo úvoz uprostřed lesa plný fialek...Je to moc dobrý neviditelný archiv pro chvíle, kdy je člověk unavený, nebo smutný. Dobrá psychoterapie bez psychouše.

      Napiš o tom Karlovi V. Psaní ti jde moc dobře. A o kouzlu osobnosti se píše dobře též. Poučíme se, už se těším.

      Vymazat
    3. Astro, vnitřní fotoarchiv plný krásy mám bohatý, dokonce přebohatý, ale najít dnes, po těch všech letech k některým fotkám či filmovým záběrům jejich předlohu z reálného světa je už dnes mnoha případech buď velmi obtížné, nebo rovnou nemožné, ne, že by nešlo dostat se na dno přehrady, je to jen otázka peněz, ale krásy tam už dnes nejspíš moc nebude :-)

      Vymazat
    4. Ještě jinak:
      Jistěže vzpomínky jsou plnobarevné, širokoúhlé s neuvěřitelným rozlišením, dokonce pohyblivé, ozvučené a s vůněmi. Ale já se snažím ty moje vzpomínky a zážitky předat jiným, podělit se.
      Je jedna fotka, taková lesní cesta, kde se můj děda, invalida, vždycky zastavil, opřel se o stěnu úvozu a odpočíval. Měl neohebnou nohu (spadl mu na ni v mládí balvan se stropu sloje (a umělé klouby tenkrát moc nefřčely [;>)) a taky měl astma - dlouho bydleli s babičkou u hořící haldy. Jako asi osmiletý jsem to místo znal podrobně - kdybych uměl malovat, tak ho namaluji. Jenže neumím, tak jsem dlouho sháněl místo, tomu našemu odpočinkovému co nejvíc podobné. A na několikrát fotil, až jsem mohl říct - TO JE ONO!
      Ještě hledám rozcestí na kraji lesa, kde jsme s tátou a mámou přemýšleli, kam dál, protože jsme zabloudili v kraji, který jsme tehdy ještě neznali. To mi bylo pět. To místo už pochopitelně neexistuje, vzrostlé stromy jsou určitě pokácené a jsou tam jiné. Možná i to rozcestí zmizelo. Ale pořád hledám místo, které mu bude co nejvíc podobné. A budu ho fotit pozdě odpoledne, spíš k večeru při západu slunce, kdy jsme tehdy byli daleko od hotelu, kolem liduprázdné, vlhké a studené Sudety, a nevěděli, kudy kam. Než se setmělo jsme naštěstí vyšli na silnici a tam byla autobusová zastávka s jízdním řádem. Na ten si už musel táta svítit zapalovačem. Autobus sice už nejel, ale dozvěděli jsme se, kterým směrem a jak daleko je náš hotel. Zbytek cesty si už moc nepamatuji, vím jenom, že mě táta nesl na ramenou a budil, abych mu neusínal a nespadl. V hluboké noci jsme pak boucháním budili hoteliéra pana Czaju, aby nás pustil na náš pokoj. A moje postel byla studená a vlhká.

      Jak to, že si pamatuji jméno hoteliéra netuším. Ale vím ho jistě.

      Vymazat
    5. Doufám, že se to rozcestí nakonec najde.

      Vymazat
  3. Odpovědi
    1. Krásné místo, trochu k něčemu takovému, jako je zastávka, přímo vybízí.

      Vymazat
    2. Mám pocit, jako bych po ní už někdy šel.
      Ale nejspíš je to nesmysl, TAM jsem skoro určitě nebyl.
      Určitě jsem ale šel po TAKOVÉ cestě

      Vymazat
    3. Déjavú.

      Jo, znám, Kapitáne. Mám s tím občas potíže. Někam dojdu a mám pocit, že jsem už tam někdy byl, že to místo znám. Přitom to není možné.
      Stalo se mi to jednou na severu Polska. Takhle jdu ulicí města, kde jsem byl poprvé v životě a ta ulice se mi zdála nějak známá,. A naprosto jistě jsem věděl, je v ulici vpravo stojí nižší dům, kde je restaurace, Nebo spíš bufet. Prostě "sklep".

      No - a byl tam. Z neomítnutých červených cihel, přesně takový, jaký jsem čekal. A měli tam polívku z uzených kolen, na kterou jsem dostal strašnou chuť, ačkoliv jsem ji dlouho nejedl - tu vařila jen moje babča, když jsem byl kluk a byli jsme chudí.
      Trochu mě to vylekalo. Nemám rád, když mě potkávají takové věci. To je duchařina.

      Vymazat
    4. Když v Praze probíhala výstava 10. století architektury, zažil jsem v jednom sklepení na Hradě velice intensivní pocit, že jsem tam už dřív byl a že jsem se odtud musel pracně a obtížně proti velké přesile prosekávat ven, abych zachránil krk. Docela z toho mrazilo v zádech a jak říkáš Kocoure, nejsou to zrovna zážitky, které bych zrovna vyhledával a o které by člověk zrovna bůh ví jak stál... Ale aspoň vím o čem je řeč. Lidem se občas takové věci stávají. V nějakém pořadu jsem i zaslechl, že to může souviset s tím, že co se lidské paměti týče, snoubí se při její práci mechanismy a principy takřka dokonalé s takovými, co mají k dokonalosti dosti daleko. Výsledným dojmem pak bývá pocit duchařiny a mrazení v zádech. Rozhodně je ten fenomén velice zajímavý a stojí za bližší zkoumání.

      Vymazat
  4. Už roky se mi občas zdává stejný sen. Jdu cizím městem, podél domů po pravé straně ulice. Svítí slunce. Nevím, kde je můj cíl, nevím, co tam dělám,ale vím, že tam na mě někdo čeká. Nevím kdo, nevím proč, nevím, co chce. Ještě jsem nikdy nedošla do cíle. A to se mi ten sen zdál snad už stokrát.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To Astra:
      Kdyby jenom sen... Já mám celou snovou krajinu, tedy dokonce dvě. Když se mi o nich zdá, znám přesně, kde co je. Neexistují jinde, než v mé hlavě. Ale ve snu vím, že jsem tu už byl a co jsem tam zažil... Za bdělého stavu si vybavím jen malé útržky.
      Snění - to je jiný, jen náhodou propojený svět.

      Vymazat
    2. Souvisí to s tím co dělá mozek při spánku, tedy pročištění se fyzicky od zplodin látkové výměny, které se tam nahromadily přes den a také zpracováním a setříděním a uložením toho, co se mozek nasbíral přes den a také pokusem nalézt řešení toho, nač člověk přes den myslel. No a protože jsme každý jiný, budou tu i individuální odchylky každého z nás. Některé z těch odchylek budou nepochybně nesmírně zajímavé.

      Vymazat
  5. Když už se člověk toulá po lese s GPS, tak to chce vzít si s sebou i nějakou pixlu a sešit a nějakém pěkném místě (například pod tím můstkem) založit geocache. Zatím to tam příliš zapokladované není, nejbližší jsou na Příčném vrchu a u Maria Hilf.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ZŽ, to není tak úplně zcestný nápad, jen je otázkou, zda by to místu prospělo. Já sám za sebe se se ale vědomě spíš zdržuji jakéhokoliv konání, které by k jakémukoliv hezkému místu mohlo přitáhnout pozornost byť i menšího počtu lidí, natož pak většího. Všichni víme, jací dovedou být lidé čuňata a sběř a jak pak takové hezká místa neslavně končí. Viz třeba posprejovaná Kampa v Praze a divoké skládky skoro všude po venkově.

      Vymazat
    2. 2 ZŽ:
      Dtto Drak. Některá místa je dobré nechat přírodě. Nechám si to místo pro sebe - navíc honba za poklady mě osobně nikdy nebrala. Obě místa, Příčný i Maria Hilf jsou kousek od toho mostku a to myslím stačí až až.

      Vymazat
    3. Ano, jsou místa, kam je lépe davy návštěvníků nevodit; například vím o lomu, kde žijí želvy a nerad bych, aby je někdo rušil. Ale třeba zajímavým balvanům v lesích občasná návštěva příliš neuškodí.

      Vymazat
    4. ZŽ, přesně tak, jde dobré vážit případné dopady svého konání a pak až teprve konat. Je hezké, že ty želvy chcete nechat v klidu.

      Vymazat

"Pravidla moštárny" jsou stejná jako v Hospůdce. Spammeři a trollové budou bez milosti likvidováni. Hlasatelé jiných (i opačných) názorů než má Kocour však nikoliv.

Jak se podepsat? >> Komentovat jako >> Název/Adresa URL >>Název a vepsat svůj nick nebo jméno. Pak >> Pokračovat a nakonec >> Publikovat. (Počkat, až to Drak nebo Kocour propustí na obrazovku.)